Direct zorg aanvragen
Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.
"*" geeft vereiste velden aan
Dit keer hebben we Felicia Bakker geïnterviewd. Zij werkt inmiddels al weer meer dan 14 jaar via o.a. Particuliere Thuiszorg Nederland als zelfstandige zorgverlener. Als Verzorgende IG en geeft ze naast nachtzorg en blokzorg ook vakantiezorg. Zij is gediplomeerd en kan verpleegtechnische handelingen verrichten en heeft ervaring met veel verschillende ziektebeelden.
Felicia is een hartelijke vrouw en gaat voor warme zorg. “Warme zorg, dat is mijn lievelingszorg.” Zegt Felicia. “Het is veel persoonlijker en je kan als zorgverlener aandachtige zorg geven. Daarnaast vind ik 1 op 1 zorg erg prettig. Het heeft geen tijdsdruk.”
Uiteraard moet er ook van beide kanten een klik zijn. Maar dat vindt Felicia, net als al onze overige zorgverleners, logisch.
Felicia vindt het vooral prettig om met oudere mensen te werken. Felicia: “Ik verzorg mensen met heel mijn hart. Zoals ik zou willen dat mijn ouders en grootouders verzorgd zouden worden. Met begrip en respect.”
Naast het ondersteunen met de algemene dagelijkse levensbehoeften bij oudere mensen, ondersteunt ze ook mensen met een beperking en geeft palliatieve zorg.
Felicia: “Dat is een beetje afhankelijk van de duur van de zorg. Meestal bij zorg van een week of korter, wordt er maar een zorgverlener ingezet. Bij langer durende zorg kunnen meerdere mensen ingezet worden. Particuliere Thuiszorg Nederland stelt dan een team samen.”
“Nee inderdaad, ik bied ook vakantiezorg aan. Omdat ik mijn talen goed spreek (Nederlands, Engels en Frans) kan ik buiten de zorg ook goed in het buitenland mijn weg vinden. Zo verleen ik zorg op een vakantieschip en in vakantiewoningen. Of ondersteun oudere mensen of mensen met een beperking in hun algemene dagelijkse behoeften tijdens een georganiseerde reis.
Vanuit mijn achtergrond ben ik gewend te schakelen tussen gewoontes, culturen en behoeften.”
Felicia: “Over het algemeen draai ik meestal nachtdiensten. Ik zorg voor de cliënt, maar doe ook wat licht huishoudelijk werk als de tijd het toelaat. Denk dan aan spullen opruimen, afwassen of strijken. Tijdens mijn nachtdiensten draag ik dikke en zachte sokken om zo stil mogelijk te zijn.
Mijn cliënten kunnen goede professionele zorg verwachten. Net zoals wat licht huishoudelijke taken. Maar omdat ik voor de zorg ben en niet voor het huishouden, hou ik niet het hele huis schoon. Dus geen zware huishoudelijke taken. Maar koken, als het nodig is, doe ik wel. Ik hou daarbij rekening met de wensen van de cliënt.
Verder adviseer ik de cliënt waar nodig. Ook doe ik wat extra werk voor de cliënt die niet per se bij mijn taken horen op dat moment. En doe ik wel eens iets samen met de cliënt. Zoals bijvoorbeeld het luisteren naar een concert.”
Felicia: ”Op het moment dat ik word ingezet is de situatie bij de cliënt al erg verslechterd. Zodanig dat mijn cliënt echt niet meer voor zichzelf kan zorgen. Of dat de mantelzorger niet meer voor hem of haar kan zorgen. Dus over het algemeen is het een enorme opluchting dat er iemand is die de zorg kan overnemen.”
“Maar,” vervolgt ze, ”het gebeurt natuurlijk ook dat er mensen zijn die geen hulp willen en zien het als een inbreuk op hun privacy. Of dat ze een stukje zelfredzaamheid kwijt raken. En daar moeten ze enorm aan wennen.”
“Ja, want we betrekken iedereen. Het gezin, de kinderen en naasten. Ze kunnen nu veel meer van elkaar genieten. Omdat de mantelzorg ontlast wordt en daardoor meer tijd voor zichzelf en de partner of het familielid heeft. Er kan nu rustig gezeten worden en gepraat, met een kopje koffie erbij, of een keertje boodschappen doen. Er komt meer rust en dat waardeert de cliënt ook heel erg.”
Felicia vertelt verder: “Vaak heb ik ook een eigen ruimte, waar ik me even terug kan trekken. Zodat de cliënt alleen kan zijn als hij dat wil, of dat hij ongestoord bezoek kan ontvangen. Mocht er dan zorg nodig zijn, dan ben ik altijd in de buurt.
Voor mezelf is het ook prettig. Ik kan even tot rust komen, of iets eten, voor mijn persoonlijke verzorging en even opfrissen, of gewoon even tijd voor mezelf.”
“Ik heb eens zorg geleverd bij een echtpaar. Dat was een gecompliceerde situatie.
De man had alzheimer en nog wat andere lichamelijke mankementen. Dhr. wilde niet opgenomen worden. Zijn partner, die mantelzorgster was, was oververmoeid en kon de zorg niet meer aan.
De onderlinge band tussen de kinderen en de rest van de familie was niet goed, dat gaf veel spanning. De partner/mantelzorg werd onder druk gezet. In het begin was het even zoeken hoe wij zorg op maat konden leveren. Met veel praten en veel overleggen hebben we gelukkig wat rust en regelmaat in de situatie kunnen brengen. Dhr. kreeg de zorg die hij nodig had, en zijn partner werd ontlast. De kinderen hielpen waar nodig was mee en de andere familie leden hebben ze met rust gelaten.”
“Ook heb ik voor een terminale cliënt gezorgd die voor de laatste keer met zijn hele familie een weekendje naar een vakantiepark wilde.
Dankzij de zorg op de vakantie locatie heeft de cliënt samen met familie van zijn laatste familiedag kunnen genieten. Ik vond het erg mooi en was dankbaar dat ik deze zorg mocht leveren.”
“Ik heb voor een cliënte met COVID-19 gezorgd. Haar directe familie en mantelzorg waren ook besmet en konden niet meer voor haar zorgen.
De cliënt was verzwakt toen ik aankwam. Ze lag de hele dag op bed en at en dronk slecht.
Ik heb de gehele zorg over genomen. Ik zorgde ervoor dat ze goed at en dronk, dat ze lichamelijk goed verzorgd werd en haar medicijnen gecontroleerd werden en gegeven. Hierdoor knapte ze al op. Daarnaast heb ik ook voor het geestelijke welzijn gezorgd. We hebben samen muziek geluisterd en activiteiten gedaan die zij leuk vond en nog kon doen.
Ze knapte weer helemaal op en dat was voor mij erg mooi om dat zo te zien.
Het geeft mij voldoening om zo voor mijn medemens te kunnen zorgen.”
Felicia: “Dat de zorgverleners, die via Particuliere Thuiszorg Nederland komen, allemaal gediplomeerd en gecertificeerd zijn. Ze zullen goed voor hen zorgen, daar kunnen ze op rekenen want het zijn allemaal ervaren zorgverleners.
Als tip wil ik meegeven dat ze op tijd hun PGB aan moeten vragen, want er gaat een tijd overheen. Als je juiste hulpmiddelen al in huis zijn, is ook fijn. Sommige zijn gratis via de gemeente te verkrijgen, andere via Vegro of andere instanties.”
“Ik vind Particuliere Thuiszorg Nederland een keurig bureau. Zij is helder in haar communicatie en staat je keurig ter woord. Ze zijn prettig in de omgang en hebben respect voor elkaar. Ook geven zij je de ruimte om aan de ondernemingsvoorwaarden van de belasting te voldoen. In tegenstelling tot andere bureaus kan de facturatie direct van mij naar de cliënt gaan. Zo is er ook voor de belastingdienst geen misverstand over een eventuele verkapte loondienst.”
Felicia vervolgt: “Als zzp’er moet ik natuurlijk zelf op zoek naar opdrachten. Maar ik werk ook graag via Particuliere Thuiszorg Nederland omdat zij voor echt leuke opdrachten kunnen zorgen!”
Felicia bedankt voor dit interview! We hopen dat we je nog lang in mogen zetten voor Particuliere Thuiszorg Nederland.
Op zoek naar meerdere interviews? Lees dan bijvoorbeeld eens het interview met Tineke Haamers, een verpleegkundige die via Particuliere Thuiszorg Nederland werkt. Of van Paula Kentie, ook een verpleegkundige.