Wat te doen bij klachten? ⋆ Particuliere Thuiszorg Nederland
Bel ons

Wat te doen bij klachten?

Vanzelfsprekend

Contact opnemen
Sluiten

Direct zorg aanvragen

Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Klachtenprocedures en juridische bijstand

Als u ziek bent, heeft u recht op goede zorg en ondersteuning van uw zorgverleners. Maar wat als u niet tevreden bent over de zorg die u krijgt? Of als u schade heeft opgelopen door een medische fout of nalatigheid? Dan kunt u een klacht indienen of juridische bijstand zoeken.

Klachten indienen

Een klacht indienen over de zorg die u krijgt, kan op verschillende manieren. U kunt bijvoorbeeld:

  • Een gesprek aangaan met uw zorgverlener of zorginstelling. Dit is vaak de eerste en eenvoudigste stap om uw onvrede kenbaar te maken en samen naar een oplossing te zoeken.
  • Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris of de klachtencommissie van uw zorgverlener of zorginstelling. Dit is een onafhankelijke persoon of instantie die uw klacht onderzoekt en probeert te bemiddelen tussen u en uw zorgverlener of zorginstelling.
  • Een klacht indienen bij een externe instantie, zoals de Geschillencommissie Zorg, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg of de Nationale Ombudsman. Dit zijn instanties die uw klacht beoordelen en een uitspraak doen over de gegrondheid ervan. Zij kunnen ook maatregelen opleggen aan uw zorgverlener of zorginstelling, zoals een waarschuwing, een berisping, een schorsing of een boete.

Klachtenfunctionaris

Een klachtenfunctionaris is een onpartijdig medewerker van een zorginstelling die u kan helpen met uw klacht over de zorgverlener. Elke zorginstelling moet volgens de wet Wkkgz een klachtenfunctionaris hebben. U kunt de klachtenfunctionaris bereiken via de zorginstelling waar u behandeld wordt. U kunt bijvoorbeeld vragen naar de contactgegevens van de klachtenfunctionaris bij de receptie, de administratie of de website van de zorginstelling. U kunt ook contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg voor advies en informatie over de klachtenfunctionaris.

Maakt u gebruik van particuliere zorgverleners die als zzp’er zorg verlenen? Bekijk dan hun website bij wie zij zijn aangesloten. Ook zorg zzp’ers zijn verplicht een klachtenfunctionaris te hebben.

Juridische bijstand bij klachten

Juridische bijstand zoeken bij COPD kan nodig zijn als u schade heeft geleden door een medische fout of nalatigheid van uw zorgverlener of zorginstelling. U kunt dan een letselschadevergoeding eisen voor de kosten en het leed die u heeft ondervonden. Dit kan gaan om materiële schade, zoals medische kosten, reiskosten, inkomensverlies of aanpassingen in uw woning. Maar ook om immateriële schade, zoals pijn, verdriet, angst of verminderde levensvreugde. Dit wordt ook wel smartengeld genoemd.

Bewijzen

Juridische bijstand zoeken bij COPD is niet eenvoudig. U moet namelijk kunnen bewijzen dat uw zorgverlener of zorginstelling aansprakelijk is voor uw schade. Dit betekent dat u moet aantonen dat er sprake was van een fout of nalatigheid, dat deze fout of nalatigheid heeft geleid tot uw schade en dat deze schade redelijkerwijs te voorzien was. Dit wordt ook wel de causaliteit genoemd.

Wat te doen bij klachten - Particuliere Thuiszorg Nederland

Letselschadeadvocaat

Om juridische bijstand te zoeken bij COPD, kunt u het beste contact opnemen met een gespecialiseerde letselschadeadvocaat of -jurist. Deze kan u helpen met het verzamelen van bewijs, het berekenen van uw schade, het onderhandelen met de tegenpartij en het voeren van een eventuele rechtszaak. Een letselschadeadvocaat of -jurist kan u ook adviseren over de haalbaarheid en de kosten van uw zaak.

Meer over een letselschadeadvocaat

Een letselschadeadvocaat is een advocaat die gespecialiseerd is in het bijstaan van mensen die schade hebben geleden door een ongeval, een medische fout of een andere oorzaak waarvoor iemand anders aansprakelijk is. Hij of zij kan u helpen met het claimen van een vergoeding voor uw materiële en immateriële schade. Denk dan aan bijvoorbeeld medische kosten, inkomensverlies, pijn, verdriet of verminderde levensvreugde.

Waar op letten bij de keuze van een letselschadeadvocaat?

Als u op zoek bent naar een letselschadeadvocaat, kunt u letten op de volgende punten:

  • Kies een advocaat die lid is van de Vereniging van Letselschade Advocaten (LSA). Dit is een keurmerk dat garandeert dat de advocaat voldoet aan hoge kwaliteitseisen en ervaring heeft op het gebied van letselschade.
  • Kies een advocaat die bij u past. U kunt gebruik maken van een gratis oriëntatiegesprek om kennis te maken met de advocaat en te bespreken wat uw wensen en verwachtingen zijn.
  • Kies een advocaat die transparant is over de kosten. Vraag vooraf om een duidelijke offerte of overeenkomst waarin staat wat de advocaat voor u gaat doen, hoeveel dat gaat kosten en wie dat gaat betalen.

Advies

Een letselschadeadvocaat kan u ook adviseren en vertegenwoordigen als u een juridisch geschil heeft met de tegenpartij of de verzekeraar over de aansprakelijkheid, de hoogte of de betaling van de schadevergoeding. Een letselschadeadvocaat kan u bijstaan in een minnelijke regeling, een mediation, een arbitrage of een rechtszaak.

Kosten

De kosten van een letselschadeadvocaat hangen af van de aard en de complexiteit van uw zaak, de duur van het traject en de afspraken die u maakt met uw advocaat. In veel gevallen kunt u de kosten van uw advocaat verhalen op de aansprakelijke partij of de verzekeraar. U kunt ook in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand als u een laag inkomen heeft.

Altijd de juiste zorg

24 uurs thuiszorg en verpleging bij Particuliere Thuiszorg Nederland
24 uurszorgLees meer
Beademingszorg Particuliere Thuiszorg Nederland
BeademingszorgLees meer
Blokzorg via Particuliere Thuiszorg Nederland
BlokzorgLees meer